Bøger

Øm Jættestue - en stenaldergrav i Danmark af B-Joe Johansen ISBN 87-989903-0-6           Træk af Gl. Lejres Historie - Af Jens Ulriksen           Lejre - Syn og sagn. Af Tom Christensen. Herthadalen i Lejre. Af Hans Ole Hansen. Kan købes på Lokalhistorisk Arkiv. Gl. Lejre. Folder udgivet af Lejre Fredningsforening. Indgår i en serie af foldere om området. Kan købes hos Favør-købmanden i Lejre og på Lejre Museum. Forfattere: Leif Færregaard, Jørgen Olsen, Gudrun Reich. Fra Fæstegård til Forstad. Af Jørgen Olsen. Udgivet januar 2001 - om 26 ejerlav i 7 sogne i Lejre kommune. Gudernes Stræde. Af Martin A. Hansen. Redigeret af Jørgen Olsen. Anden litteratur om Lejre: Aarbøger for Nordisk Oldkyndighed og Historie, 1993: Artikel af Steen Wulff Andersen: "Lejre - Skibssætninger, Vikingegrave, Grydehøj." Udgivet 1995 af Det Kongelige Nordiske Oldskriftselskab. SKALK nr.5, 1996: Artikel af Tom Christensen: "Sagntidens Kongsgård". & Kronik af Harald Andersen: "Krøniken om Lejrekongerne". Nationalmuseets Arbejdsmark, 1960: Artikel af Harald Andersen: "Hovedstaden i riget". & Artikel af David Wilson: "Irsk-Britisk import i Lejre". Vikingernes spor i det danske landskab, 1981 af S.W. Andersen Leire i Sielland, 1806 af Frederik Münter Lejre Studier (I "Danske Studier" 1921, 1922 og 1924) af Vilhelm la Cour Created by: Lejre-MultiMedia ©2006